Sinds vorig jaar is de baanverlichting gekoppeld aan het reserveringssysteem. Afhankelijk van het speeltijdstip gaat de verlichting automatisch aan.
Wanneer er dan geen opvolgende reservering in het systeem is gemaakt schakelt de verlichting van de tennisbaan na 45 minuten op de dimstand, na 10 minuten dimstand wordt de verlichting helemaal uitgeschakeld. Bij de padelverlichting is er geen dimstand en blijft de verlichting deze 10 minuten op hetzelfde niveau branden.
Gebruik van de dimstand leidt tot problemen in de bediening. In de praktijk werd na overschakeling op de dimstand aan de barmedewerker gevraagd de verlichting weer aan te zetten. Na afloop van de dimperiode van 10 minuten schoot de verlichting dan alsnog uit, het reserveringssysteem overruled de handmatige bediening.
Om deze problemen te voorkomen is vanaf 25 september voor zowel tennis als padel een nieuwe werkwijze van kracht:
- We maken niet langer gebruik van de dimstand van 10 minuten.
- In plaats daarvan blijft de verlichting automatisch 15 minuten langer branden.
- Wil je langer doorspelen dan de extra 15 minuten, dan kan je zelf handmatig binnen deze 15 minuten via de clubapp een nieuwe reservering in het systeem zetten zodat de verlichting ook na de 15 minuten blijft branden. Dit mag pas op het moment dat de eerste reservering is afgelopen. Regel blijft dat je maar één actieve reservering tijdens piektijden mag hebben.
- Het reserveringssysteem is hierop aangepast: het is nu ook mogelijk om (kort van tevoren) blokken met een resterende speeltijd van minder dan 45 minuten te reserveren.
Als speler zorg je dus zelf voor verlenging van de verlichting, dit gebeurt niet meer door de barmedewerker.
Als de lichten nog branden wanneer je de baan verlaat en er komt niemand na jou: geef het barpersoneel even een seintje, zodat lichten niet onnodig blijven branden.